Nasıl ki hiç kimse bir flamenko tablaosuna uğramadan Sevilla'ya ya da tango mırıldanmadan Buenos Aires'e gidemezse, Lizbon, savurganlık yapmak için fado gösterileri sunuyor. Diğer popüler kentsel türlerde olduğu gibi, 19. yüzyılın ortalarındaki kökeni, ihlal ve marjinallikle ilişkilendirilir. Ancak O zamandan bu yana duyguların, meyhanelerin, kafelerin ve boş zamanların müziğini de temsil ediyor.
Fado bugün duyuluyor mu? Lizbon'da doğup büyüyen arkadaşım Pedro'ya canlı mı yoksa sadece turistler için mi olduğunu soruyorum. “Birçok fado var. Mesela Coimbra'daki daha geleneksel: çok üzücü. Tercih etmek genç kadınların gerçekleştirdiği yenilenmeye açık, daha bohem Lizbon“, hesap.
Başkent, 1950'lerden bu yana uluslararası müzik için Alfama mahallesinde fadoya yönelik bir müze ayırmıştır; burada gezginler, José Malhoa'nın “O fado” (1910) adlı eserinden günlük sahnelerde yer alan tabloları keşfedebilir ve yıldızların kayıtlarını dinleyebilirler. diğerlerinin yanı sıra muazzam Amália Rodrigues (1920-1999), bugün Ulusal Panteon'da, 1497 ile 1499 yılları arasında Avrupa ile Asya'yı birleştirerek Hindistan'a deniz yoluyla gelen ilk denizci Vasco da Gama'nın anısına oturan diva.
Her kim Lizbon'u ziyaret eder ve onun ritüellerini yerine getirirse (sayısız yokuşu aşan pitoresk tramvaylara binmek, ızgara sardalye yemek, korunan evlerin rengarenk çinili cephelerinin tadını çıkarmak, en büyük şairi Pessoa'nın rotasını izlemek…), nasıl takdir etmek Bu mahremiyet müziği (fado bir ağıttır ve bu nedenle oldukça kişiseldir), insanların kapalı mekanlarda veya partilerde giysilerini kurutmak için pencerelerden sarktıkları (direk astıkları) sokaklarda beslenir, kıyafetleri güneşte havalandırır.
Bu arada başkentin eteklerindeki Belém Çağdaş Sanat Müzesi'nde Bêka & Lemoine'in “Homo urbanus” adlı eseri mahremiyeti küresel ölçekte düşünüyor. Bu “kentsel-matografik macera”, 13 şehrin sakinlerinin benzer tutumlarını kaydeden 13 saatlik bir videoyu gösteriyor: çöplerle uğraşmak, pencereden bakmak, alışveriş yapmak, meydanda dinlenmek… Sanatçılar, insanları “kendileri için kurdukları yapay çevrede esaret altında tutulan hayvanlar” olarak ortaya koyuyor”. Aynı görünüyorlar ama her şehrin sesi onu farklı kılıyor. Felsefeci José Luis Pardo, kelimelerden çok, samimiyetin ses (müzik) olduğunu çok iyi öğretiyor.
Fado bugün duyuluyor mu? Lizbon'da doğup büyüyen arkadaşım Pedro'ya canlı mı yoksa sadece turistler için mi olduğunu soruyorum. “Birçok fado var. Mesela Coimbra'daki daha geleneksel: çok üzücü. Tercih etmek genç kadınların gerçekleştirdiği yenilenmeye açık, daha bohem Lizbon“, hesap.
Başkent, 1950'lerden bu yana uluslararası müzik için Alfama mahallesinde fadoya yönelik bir müze ayırmıştır; burada gezginler, José Malhoa'nın “O fado” (1910) adlı eserinden günlük sahnelerde yer alan tabloları keşfedebilir ve yıldızların kayıtlarını dinleyebilirler. diğerlerinin yanı sıra muazzam Amália Rodrigues (1920-1999), bugün Ulusal Panteon'da, 1497 ile 1499 yılları arasında Avrupa ile Asya'yı birleştirerek Hindistan'a deniz yoluyla gelen ilk denizci Vasco da Gama'nın anısına oturan diva.
Her kim Lizbon'u ziyaret eder ve onun ritüellerini yerine getirirse (sayısız yokuşu aşan pitoresk tramvaylara binmek, ızgara sardalye yemek, korunan evlerin rengarenk çinili cephelerinin tadını çıkarmak, en büyük şairi Pessoa'nın rotasını izlemek…), nasıl takdir etmek Bu mahremiyet müziği (fado bir ağıttır ve bu nedenle oldukça kişiseldir), insanların kapalı mekanlarda veya partilerde giysilerini kurutmak için pencerelerden sarktıkları (direk astıkları) sokaklarda beslenir, kıyafetleri güneşte havalandırır.
Bu arada başkentin eteklerindeki Belém Çağdaş Sanat Müzesi'nde Bêka & Lemoine'in “Homo urbanus” adlı eseri mahremiyeti küresel ölçekte düşünüyor. Bu “kentsel-matografik macera”, 13 şehrin sakinlerinin benzer tutumlarını kaydeden 13 saatlik bir videoyu gösteriyor: çöplerle uğraşmak, pencereden bakmak, alışveriş yapmak, meydanda dinlenmek… Sanatçılar, insanları “kendileri için kurdukları yapay çevrede esaret altında tutulan hayvanlar” olarak ortaya koyuyor”. Aynı görünüyorlar ama her şehrin sesi onu farklı kılıyor. Felsefeci José Luis Pardo, kelimelerden çok, samimiyetin ses (müzik) olduğunu çok iyi öğretiyor.